Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Wednesday, 29 September 2010

Bahasa Isyarat - fungsi, kepentingan, bagaimana??


Sebagaimana yg aku telah sebutkan dalam post yang terdahulu, yang teristimewa merupakan seorang communicators yang sangat bagus. Mereka belajar berkomunikasi melalui ekspresi muka dan bahasa tubuh. Ianya kerana mereka lambat bertutur so sebagai cara alternatif utk berkomunikasi mereka selalunya menggunakan bahasa isyarat.


Fungsi

membantu ibu bapa berkomunikasi dengan yg teristimewa yg masih belum boleh bercakap atau hanya tahu beberapa perkataan sahaja. Isyarat yg ditunjukkan akan memudahkan ibu bapa utk memahami kehendak yang teristimewa. Sedikit sebanyak ianya dapat mengurangkan kekecewaan dan kemarahan mereka apabila apa yg dituturkan tidak difahami oleh org lain.

Pembelajaran

Ibu bapa @ penjaga boleh mempelajarinya melalui buku2, laman web, software ataupun video. Dalam post saya yg lepas, saya ada ceritakan tentang DVD Talking Hands yg boleh membantu kita mempelajari bahasa isyarat . Rujuk sini ye..

Bila boleh mula??

Lagi awal lagi baik.. Lagi selalu dipraktiskan lagi cepat yang teristimewa dapat memahami dan mengikutinya.


Kelebihan

1) Yang teristimewa dapat belajar berkomunikasi dengan lebih cepat dengan pengenalan yg awal (bulan2 pertama kelahiran)

2) Membina ikatan yg lebih erat antara ibu bapa dgn yang teristimewa.

3) Membantu membina ‘eye contact’ dan meningkatkan tumpuan terhadap yang teristimewa.

4) yang teristimewa dapat mengaitkan suatu perkataan dengan maksudnya

5) yang teristimewa dapat memberi respon yg lebih baik dan meningkatkan perhatian yg membantu mereka mempelajari perkataan tersebut


Bagaimana caranya ?

1) mula dengan beberapa perkataan yg penting dan mudah seperti makan, minum, terima kasih dan sentiasa diulang2 sebanyak mungkin sehingga yang teristimewa dapat mengaitkan perkataan tersebut dengan isyaratnya

2) pastikan yang teristimewa sentiasa menumpukan perhatian semasa kalian menunjukkan isyarat tersebut

3) bercakap @ menyebut perkataan tersebut. Bercakap dengan bahasa yg sangat mudah difahami dan ringkas.

4) Buat ekspresi muka yg sesuai dengan isyarat yg diberikan supaya yg teristimewa lebih mudah faham

5) Jgn putus asa dan jgn memaksa jika yg teristimewa tidak memberikan sebarang respon. Jika perlu, pegang tangan yg teristimewa dan gerakkannya mengikut perkataan yg diajar dengan lembut

Ramai ibu bapa yg mempunyai anak yang teristimewa gusar untuk menggunakan bahasa isyarat kerana bimbang yang teristimewa mereka terus2an tidak mahu bertutur lagi Namun kajian yg dilakukan menunjukkan sebaliknya. Di dapati apabila yang teristimewa mula bertutur mereka semakin kurang menggunakan gerakan tangan dan juga isyarat.

Mengajar & memperkenalkan bahasa isyarat kepada yg teristimewa sgt memerlukan kesabaran dan sukar untuk mengekalkannya namun hasilnya, InsyaAllah sangat2 menggembirakan hati kita.. Jadi, apa lagi..marila start (sebenarnya nak ingatkan diri sendiri ni..hehe..)


Rujukan : http://www.scumdoctor.com/  & ehow

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 komen:

ieda said...

untuk nabila,bahasa isyarat dia takde dalam buku...dia cipta sendiri..kadang2 kelakar tengok.penuh ekspresi.tapi bila kita tak faham mmg dia angin ler.

Azma said...

@ieda hehe..ok jugak kita blaja bhs isyarat anak kita sndri..kreatif tu ieda...