Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Sunday, 4 December 2011

Akhirnya..sampai jua ke felda gedangsa

Assalamualaikum

Kembali bersiaran...  :)

Aku suka nak bercerita hal ini. Sesuatu yg memang sudah lama aku hajatkan. Membawa Hasif ke Felda Gedangsa, berjumpa dengan Kak Raw, insan istimewa yang telah banyak membantu anak2 istimewa..

Pertama kali mengetahui mengenai Kak Raw dari seorang ibu yg juga mempunyai anak Sindrom Down semasa appoinment di PPUM. Tapi, waktu tu aku tak rasa apa2. Hasif baru 1 bulan lebih ketika itu dan aku masih 'tak kenal' dunia anak2 istimewa ini. Kemudian, aku membaca cerita mengenainya di blog Fiza. Tertarik sangat, tetapi perasaan untuk ke sana tak banyak lagi coz aku sibuk dengan terapi Hasif di Kiwanis & juga PPUM.

Comey tak saya berbalut camni.. :)
Di Kiwanis, aku bertemu rakan2 yg banyak memberi info, support berkenaan terapi alternatif ini. Semakin hari, semakin membuak2 perasaan ku untuk bertemu dengan Kak Raw. Ingin mendengar pendapatnya tentang Hasif. Ingin melihat hasil tangannya terhadap Hasif. Namun, tuntutan kerja encik hubby membuatkan keinginananku terpaksa ditunda. 

menunggu di balut
saya nak balut sendiri boleh acik?? ;D
Alhamdulillah.. setelah lama tertunda, akhirnya my dear hubby bersetuju untuk ke sana. Kebetulan pula semua kelasku telah dibatalkan. Aku amat2 gembira. Sempat jugaklah beberapa kali rancangan terpaksa dibatalkan kerana beberapa halangan. Semalam, 3/12/2011, kami sekeluarga telah menjejakkan kaki ke Felda Gedangsa...itupun sempat tersesat ke Kg Serigala. Terlepas simpang punya pasal. Tergelak-gelak kami melihat nama kampung. Kampung Sekolah pun ada.. Masuk ke kawasan felda..rasa nyaman je hidung menghidu bau hutan.. :)

Inilah ibu saya..buah ati saya..
Menunggu beberapa ketika tapi tak terlalu lama. Hasif ok sepanjang menunggu cuma bila ada anak2 yg menangis dengan kuat, dia start nak menangis sekali. :)  Awalnya, bila aku menelefon, Kak Raw menyuruhku untuk datang waktu malam dengan mengikuti terapi minda coz Hasif dah boleh berjalan. Namun, aku memintanya untuk melihat keadaan Hasif dahulu. Mana tahu ada apa2 yang perlu dilakukan sebelum meneruskan dengan terapi minda tu..

Terngaga tido..penat meronta ibu tak layan..
Betul jangkaanku. Bila Hasif dipegang oleh Kak Raw, beliau bercakap macam ahli nujum je. Semua yang disebut pasal Hasif memang betul dan ada sesetengahnya memang dah lama aku risaukan namun tak pernah mendapat jawapan dari doktor. Ianya berkenaan kepala Hasif yg makin lekuk di bahagian tepi, depan. Bila ku tanyakan kepada doktor (pakar kanak2), tiada jawapan yg diberikan. Beliau ada mengukur kepala Hasif dan menyatakan perkembangannya normal, namun aku masih tertanya2 dengan perubahan bentuk kepala Hasif tu. Habis jadi ahli nujum (hehe...), Kak Raw pun menjelaskan Hasif harus menjalani rawatan kanak2 OKU dahulu sebelum diteruskan dengan terapi minda. Hasif juga disuruh dimandikan dengan air daun pandan selama 3 minggu untuk jaundis yang masih ada dalam tubuhnya. Isskkhh..puasla nak mencari daun pandan. Banyak tu.. Minggu pertama 30 helai setiap hari, minggu kedua 25 helai & minggu ketiga 15 helai. Habis licin daun pandan kat kedai aku beli nanti.. :)

menunggu  sambil makan...sambil baring plak tu..ish ish..
ooh my Barney, tengokla ibu saya ni dera saya..huhu..

Oh ye.. ini masalah2 yg hadapi yg menyebabkan rawatan kanak2 OKU harus dilalui oleh Hasif.

* bentuk kepala yg lekuk di tepi, depan (kurang oksigen - aku tak berapa jelas maksud Kak Raw 
namun aku menganggap sistem pernafasan Hasif yg terganggu menyebabkan kemasukan oksigen 
yang kurang di seluruh badan hasif termasuk otak yg menyebabkan pertumbuhan otak dan 
bahagian kepala yg merosot sekaligus terjadinya lekukan tu).
* masalah penglihatan yg agak teruk (Kak Raw mengesannya semasa menyentuh kepala Hasif). Jika dibiarkan boleh menyebabkan juling berikutan dengan keadaan kepala Hasif yg berlekuk tu.. 
Seramnya aku dengar.. Moga kau dilindungi selalu sayang..
*dada yg tinggi sebelah ( gangguan sistem pernafasan)
*lembik..huhu..maksudnya walaupun Hasif boleh berjalan namun dia selalu jatuh. Memang betul 
pun cakap Kak Raw tu..tu pasal aku cakap dia ahli nujum.. :(

Iskhh..dah penat baring, dudukla plak..
Bu, main curah2 ni best jugak.. :)

Masa dibalut dengan bandage, Hasif bagus sekali. Lansung tak menangis. Siap ambil bandage nak balut kepala sendiri. Rugi betul tak sempat ambil gambar. Guna kamera hp je. Slow la... Sempat Kak Raw simpan dulu bandage tu sebelum kamera aku dapat snap gambar.. :) Asyik terkentut aje dia masa dibalut..hehe... Abang ngan kakak duk gelakkan Hasif. Kata mereka macam mumia je.. :D. 

Kemudian, berdiri di standing frame pun dia cool lagi. Masuk kereta, start merengek. Lama2, menangis. Sepanjang 1 1/2 jam perjalanan, aku terpaksa memegangnya yg kadang2 tidur, kadang2 terjaga dan menangis, kadang2 meronta2 menunjukkan ketidakselesaannya. Sakit pinggang ibu sayang oii...Tu baru dalam kereta. Sampai rumah terpaksa 'mengadapnya' 2 1/2 jam lagi sebelum bandage boleh dibuka. Macam2 cara aku lakukan supaya perhatiannya beralih dari mengingati badannya yang dibalut. Tengok Barney, menyanyi, buat aksi, buat aktiviti fine motor skill.. macam2 lagi la. Janji cukup 4 jam tubuhnya dibalut. Kesabaran memang terpaksa dipertahankan bila dia menangis dan cuba membuka balutan...hmmm..sabar aje la..

Masa buka bandage..Mood dah tak elok, nak buka pun marah..
Isskhh..nape rambut asif jadi camni Bu?
Akhirnya, tepat 4 jam, barulah balutan dibuka. Itupun masih merajuk-rajuk lagi. Bengang badan kena balut agaknya.. :). Tak sabar aku nak meneruskan rawatan seterusnya. Rasa seronok sangat dapat mengikuti rawatan alternatif ni. Kak Raw menyatakan sesuatu yg sangat positif berkenaan perkembangan Hasif. Harapnya ia berlaku seperti yang dijangkakan oleh Kak Raw. Aminnn..

Jutaan terima kasih buat Kak Raw dan pembantu2 yg sangat friendly sampai aku rasa dah kenal lama aje. Juga buat teman2 yg memperkenalkan rawatan Kak Raw ini. Jutaan terima kasih tak terhingga buat encik hubby yang sanggup korbankan masa rehat buat yang teristimewa kita ni... luv u..muah..muah... ;-D


Salam mesra,

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 komen:

nur arlia said...

best nye kalo kak raw tuh dok jb..:)

Aisyah Rahim said...

Salam kak. Saya baru melahirkan baby dan anak saya disahkan down syndrome. Boleh buat ke rawatan begini dari bayi? Kat mana ye tempat kak raw ni? Blh share?
Tq

Aisyah Rahim said...

Kak pls contact no saya 0196915304. Tq