Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Sunday, 21 October 2012

Bertutur dengan Yang Teristimewa

Hai..
Mood menulis datang tetiba.. so, boleh la update cerita sket.. :)

Cuti sekolah yang lalu, aku & Hasif mengikuti Communication Camp, anjuran KDSF. Banyak sekali ilmu dapat kugali dari cikgu2 KDSF ni..cuma sekarang tepulang kepada diriku sendiri untuk mempraktiskannya atau tidak.

Di sini aku kongsikan sedikit cara untuk berkomunikasi dengan yang teristimewa. Actually, boleh dipraktiskan untuk semua anak2 istimewa atau anak2 normal yg ada masalah pertuturan.

 Mula2 sekali kalian mesti tahu anak2 kalian berada pada tahap mana dalam perkembangan bahasanya. Ada 6 tahap iaitu discoverer (amile, make sound, look), communicator (purpossefully eye gaze,facial expression, sound & gesture), first word user(use single words), combiner (2-3 words user, take turns), early sentence (2 words sentence, make short conversation) and later sentence (long, complex sentence & can hold conversation).

Bila kalian sudah tahu di mana tahap anak kalian berada, cuba wujudkan komunikasi pada satu tahap lebih tinggi darinya. Misalnya, anak kalian sudah berada pada tahap first word user yang hanya boleh bertutur satu perkatan-satu perkataan, so kalian cuba berkomunikasi dengan mereka menggunakan dua atau tiga perkataan seperti anak2 yang berada pada tahap combiner. SO, lama-kelamaan, anak2 aka berusaha ke arah tahap tersebut..

Proses atau situasi ketika komunikasi berlansung perlulah dalam keadaan yang menceriakan anak2 kalian. Kekerapan tentulah tinggi..bukan sekali sehari je ye.. Paling penting anak2 melibatkan diri dgn aktif dalam perbualan tersebut. Bukannya asyik kita aje yang bercakap tak berhenti-henti..hehe.. Ok, apa yg perlu kalian lakukan untuk membentuk perbualan yang menarik dengan anak2 ialah  

DO NOT
talk too much
ask too many questions
help too much
rush more than you need


Hmmmm...ada lagi. Biar anak yang mengarahkan perbualan/komunikasi/aktiviti tersebut. Anak2 akan rasa lebih seronok, lebih dihargai so, mereka akan lebih berusaha untuk bertutur..  Bagi respon bila mereka bercerita walaupun tak faham dan kita tambah2 lagi cerita mengikut apa yang mereka cuba ceritakan. Bila berkomunikasi pastikan kalian sama paras/level dengan mereka. Muka kita menghadap muka mereka. Jadi, komunikasi akan berlansung dengan lebih mudah. Selalu-selalulah meniru perbuatan/perkataan mereka, mengulang2 berkali2 perkataan yg nak diperkenalkan ketika proses tersebut berlansung. Serta jangan lupa praktiskan OWL. Bukan burung hantu ye..  :)
 
Observe (look at your child body language,gesture,action,facial expression) Wait (wait for the child to respond- stop talking, lean forward and look at your child expectantly at least for 10 seconds) dan juga Listen (pay attention to all your child's words and sounds)

Setakat ini aja yang dapat aku kongsikan. Sorry ye tuan tanah agak malas, jadi sesuka hati aje campur2 bahasa.. hehe.. Hopefully kalian dapat manfaat dari entry kali ini dan juga selamat melayan gambar2 Hasif masa camp ituari (walaupun dah basi tahap ada dah agaknya.. :-D)




Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen: