Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Tuesday, 18 December 2012

Apa dah jadi ni?? :(

Assalamualaikum..

Cerita terkini lagi dari Hasif.. Last friday, 14/12/2012, Hasif ke PPUM lagi. Kali ni check-up mata plak. Dalam masa yg sama saya ke bahagian ENT memohon supaya telinga Hasif boleh di check-up juga coz appoinment yg sepatutnya Hasif kena hadir bulan lepas terpaksa cancel kerana Hasif selesema.

Latest pic of my yg teristimewa
Saya berharap sangat penglihatan Hasif tidak menjadi semakin teruk. Namun, berita yg diterima amat memeranjatkan saya. Bukan sahaja penglihatannya bertambah kabur, power utk speknya bertambah hampir sekali ganda. Huhu.. Kalau dulu dalam 250 sahaja. Sekarang dah jadi 450. Cuma astig nya sahaja tidak berubah. Saya bersyukur dgn berita yg itu..

Sambung check-up di ENT pulak. Juga saya berharap sangat telinganya semakin ok setelah dititiskan ubat cairkan tahi telinga & mengambil ubat mengeringkan apa2 di dalam telinganya. Hasil check-up doktor, beliau memberitahu telinga Hasif bersih. Tak nampak sebarang blockage (telinga luar). Beliau kemudian meminta saya untuk membawa Hasif ke tempat ujian tympanumetri pulak. Hasil ujian sebelum ini (cerita kat sini ye), telinga Hasif bertambah baik dari B ke As. Tapi kali ni, ia berubah kembali ke B. Aduhai anak.. kesiannya kamu.. 

Suka gambar ni tp blur..susah betul nak suh dia senyum..
Kembali ke ENT. Belum sempat doktor menjelaskan Hasif harus menjalani pembedahan kecil untuk mengembalikan fungsi pendengarannya sepenuhnya, saya meminta supaya doktor memberi peluang 3 bulan lagi untuk memantau pendengarannya. Sekiranya masih sama, barulah saya setuju untuk pembedahan tersebut. Nasib baiklah doktor tersebut bersetuju. Tambahan beliau lagi, kalau saya tak mahu melakukan pembedahan tersebut pun tak apa coz Hasif still boleh mendengar. Cuma antara betul2 jelas dgn tidak aje la..  

Andainya  selepas 3 bulan, masih tiada perubahan kepada pendengaran Hasif,  pasti saya akan teruskan pembedahan tersebut. Tak akan saya biarkan Hasif meneruskan kehidupannya dengan kekurangan tersebut yg bukan sahaja menyebabkan dia tidak dapat mendengar dengan baik, malah merendahkan peluang dia untuk bertutur dengan baik. 3 bulan yg saya minta ini akan digunakan untuk mencuba rawatan alternatif terhadapnya.. 

Ibu, cukuplah amik gambar asif..asif nak nyuruk belakang langsir la camni..
Petang itu jugak saya terus ke kedai cermin mata untuk menempah spek buat Hasif. Spek yg sebelum ini kebetulan telah hilang semasa kami bercuti2 malaysia beberapa bulan lepas. Tinggal spek yg agak longgar yang dia sendiri tak suka pakai. Esoknya, spek siap & saya dengan garangnya mengawal Hasif supaya memakai spek itu sepanjang masa. Hahaha.. Alhamdulillah dia nampak selesa dgn spek tersebut. Awalnya memang dia marah bila dipaksa. Kadang2 mencampakkan spek sebagai tanda protes. Tapi masuk hari ni dah 4 hari melatihnya alhamdulillah dia boleh memakai spek tersebut dlm jangka masa yg lama. Tak seperti spek2 yg terdahulu. Mgkin dia sendiri merasakan bertapa cerahnya dunia ini bila berspek kot.. ~ngeeee...

Nampak selesa ber'spek'..
Penglihatan Hasif akan dipantau lagi 6 bulan akan datang. Dulu check-up mata dah dikurangkan kepada setahun sekali. Sekarang dah jadi 6 bulan sekali pulak. Tak tahulah kenapa. Bila saya tanyakan kondisi mata hasif, doktor kata semuanya ok. Tak ada katarak dll. Cuma kerabunan je yg bertambah. Harap2 6 bulan lagi, tak adalah saya kena dengar kerabunannya bertambah lagi.  Kesiannya budak kecik saya tu nanti..

Okla..cukup setakat ini. Doakan kesejahteraan yg teristimewa saya ni ye..


Salam hormat,

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 komen:

Zach's Momma said...

hencem la abg asif berspek. nampak bertambah matured hihihi..

Anonymous said...

pet insurance for dogs Vaccinations and routine treatments, such as worming and flea treatments, are generally excluded from cover, as is neutering. There are a number of reputable pet insurance companies today that can greatly relieve the financial burden of life saving procedures and care.