Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Thursday, 2 December 2010

Bermain pasir - betul ke bagus??

" Ngape la bagi anak main pasir..kan kotor tu..." Itu DULU..

SEKARANG... "pegi bawa anak main pasir. Boleh stimulate dia punya sensory dan lain2 lagi.."

Betul ke apa yg aku tulis ni? Masa dua anak terawal yg normal aku mendapat pendedahan bahawa bermain pasir adalah satu perkara yg bagus untuk tumbesaran anak. Tapi aku tak pernah hiraukan. Tambah2 aku bekerja & duduk pula di 'rumah merpati'. Jarang2 la anak2 bertemu dgn pasir kecuali bila ke pantai..

 
excited hasif dapat bergerak bebas..
  
Since my yang teristimewa, Hasif lahir, aktiviti bermain pasir ingin sangat aku lakukan selalu bersamanya. Tambah2 bila melihat aktiviti untuk sensory motor di sekolahnya pun menekankan aktiviti bermain pasir nih! Sibuk aku mencari sand box utk hasif bermain di rumah. Bila dah jumpa, duk fikir balik. Mana la aku nak sumbatkan sand box yang 'gedabak' tu..hehe.. Akhirnya aku berjaya menemui alternatif yg paling aku sukai.. 3 minggu lepas, sewaktu merayau-rayau ngan anak2 di Giant KD, aku ternampak satu banting bertulis 'play sand,etc...' Bila aku masuk tanya adik2 yg keje kat situ diaorg kata "dah lama dah ada kat sini kak.."..la..ruginya..Sungguh tak alert ibu Hasif nih!! huhu..

1. 3 beradik..macam boy semua sudahnya :)
2. Hasif kena tanam...
3&4 Kakak & abang sibuk membina 'gunung'  

Kita cerita pasal kelebihan bermain pasir ni dulu ye..

1. Bermain pasir adalah aktiviti yang amat menceriakan anak2. Boleh main macam2 permainan dengan pasir ni.. Campak la apa2 mainan pun, anak2 akan dapat bermain dengan sepuas2nya Cth : bina highway/trek untuk kereta mainan, buat bangunan, buat tempat tinggal binatang2 kat zoo dsb. Kesan : anak2 dapat mengenali/merasai ciri2 pasir, bina konsep fahami isipadu dan dapat belajar untuk handle alatan yg digunkan (fine motor).

 Alhamdulilah.. dah boleh gunakan alatan skit2...

2 . Dari segi perkembangan fizikal, ia membantu membina otot kasar dan otot halus. Anak2 boleh berlari, melompat, bergulnig2, menggali... dan jika di pantai pula anak2 boleh belajar berjalan di pasir yg kering ataupun basah.. Biarkan mereka membuat/melihat kesan tapak kaki mereka bila kaki mereka rapat, melangkah luas2 ataupun kesan bila mereka melompat di atas pasir tersebut.

3 : Dari segi perkembangan bahasa dan juga sosial
- tanam mainan dalam pasir - bina kefahaman walaupun kita tak nampak objek tersebut, namun sebenarnya objek itu ada di situ. -bantu dalam memisahkan anak2 dengan ibu bapa dalam tempoh tertentu dengan rasa selamat masih ada dalam diri anak2.
- tanam dinasour- anak2 boleh berangan menjadi arkeologist (imaginative)
- basahkan pasir dan biarkan mereka mencipta item2 yg mereka sukai. Keadaan ini dapat memberi ransangan semulajadi kepada anak2 dalam perkembangan bahasa melalui aktiviti yg kita anggap main2 je...

1. Sampai terbaring kakak...
2. Main kereta mainan yg dibawa dek abang
3. Cuba menstabilkan diri
4. Pasir tu tak boleh makan sayang...
5. Hasil usaha abg berjaya membina 12 biji gunung( x nmpk semua)

Banyak kelebihannya memberi peluang kepada anak2 untuk bermain pasir ni. Untuk yang teristimewa, lagilah patut kita  mencuba aktiviti ini bersama mereka. Saksikan hasif & abang kakaknya bermain pasir baru2  ni dalam gambar2 di atas ye.. Gambar2 di atas adalah kali kedua mereka ke sana. Kali pertama ada snap gambar tp tak berapa cantik coz guna handphone je. Mereka memang seronok sungguh cuma satu je yg mereka tak puas hati...tak boleh main pasir dgn air kat situ.. Tak pe la..dapat main pasir tu kira ok la kan...



Salam mesra,


Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

15 komen:

maza said...

apa kata main pasir kat PD ke?
tak pun Bagan Lalang dekat sikit

mau dekat lagi kat sungai damansara pun volleh... hahahha


pssst; minggu sudah, abg maza sudah main2 pasir istana di PD gitew.. meh ler... heheheh

ieda said...

itu pasir betul atau sintetik?nampak bersih ja..
nabila dulu2 geli nak pijak pasir..sekarang oklah juga.

Asz said...

kak azma ... thnk u for sharing, tp mmg btol ... masa ammar gi physio baru2 nih, therapist ada bgtau soh bwk ammar jln atas pasir .. katanyer main pasir/berjalan atas pasir boleh membantu anak2 ni .. dah alang2 akak post pasal ni, nk tanya kat mana tmpt nih? ... setakat ni saya blom pernah jumpa sekitar kl tmpt camni ...

Azma said...

@mazaaisshh..kalu everyweek duk merayau merata2 tak ke bocor poket maza ooii... g yg dekat2 je dah la.. :)

Azma said...

@ieda Tak pastilah pulak saya ori @ sintetik. Tp masa kami nak enter tmpt tu, adik2 tu memang pesan jgn campurkan pasir dalam kotak pasir dengan pasir di luarnya. Anak2 saya suka main yg kat luar kotak pasal luas, yg dalam kotak tu terhad sket. Agaknya salah satu tu sintetik kot..

Azma said...

@Asz betul tu..insyaAllah boleh bantu sedikit-sebyk perkembangan anak kita.. Tempat ni kat Giant Kota Damansara. Ada satu tempat mainan kat situ & kawasan taman pasir ni kat dalamnya. tersorok sket.. sbb tu akak x perasan agaknya..

Kerikil Kehidupan said...

azma...thanks atas perkongsian yg berguna ni...

Azma said...

@Kerikil Kehidupan sama2..kongsi maklumat kita tak rugi apa2 kan... :)

nuyin2u said...

nak beli tera pati tu dr cik Azma, cam ne ?

Azma said...

@nuyin2u saya tak jual. Saya beli dari cikgu hasif di kiwanis. kalau nak, saya boleh tanyakan cikgu dia..

Affan Ruslan said...

macam seronok main pasir. cuma takut die masuk dalam mulut je. huhu

Azma said...

@Affan Ruslan a'ah..betul tu..kena pantau diaorg ni main betul2.. kalau tak mau kenyang makan pasir..hihi..

Halimatus S. said...

wah, bermanfaat sekali informasinya, terima kasih...
www.duniawisataku.com

ieza beledza said...

brp price per entry

nor liza said...

mommy2 yg nk rasa nak main pasir ngan anak2 tp x nk g pantai blh beli 'sandtastic'ni. boleh main sama2 ngan anak2.