Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Saturday, 12 June 2010

Kelahiran Hasif

Hasif dilahirkan awal 2 mgu dari tarikh yang sepatutnya. Mungkin kerana aku terjatuh 3 hari sebelum tu yang menyebabkan dia tak sabar2 nak kluar.. :). Oleh kerana lendir yg mengandungi darah sudah keluar 2 hari tetapi sakit utuk melahirkan masih kurang terasa, maka Dr mecadangkan spy aku memilih jalan kedua iaitu 'induce'. Aku pun ikut je la. 3 jam lepas mengambil ubat, air ketubanku pecah dan hampir 2 jam selepas tu Hasif pun dilahirkan. Hanya disambut oleh nurse sebab Dr tak sempat sampai masa aku meneran hasif keluar. Ada sedikit tangisan tetapi perlahan. Aku tidak ditunjukkan anakku, tak seperti anak2 yg lain dulu tp aku tak terasa apa2 pun. Aku hanya dapat melihat anak selepas dia dibersihkan dan diazankan oleh suamiku. Lama jugak kalau tak silap. Aku dapat bersama dgn hasif agak lama tapi aku tak dapat megesan sebarang perbezaan padanya. Cuma aku hairan kenapa anak yang ini kecil je (2.15kg) padahal anak2ku sebelum ni semuanya besar2...


Malam, aku diasingkan dari anak. Bersalin di swasta macam ni la.. Kononnya supaya kita dapat rehat yg cukup. Bila dah bosan sgt, aku berjalan keluar. Nak mintak nurse bawa hasif ke bilik aku. Puas aku panggil nurse tapi tiada. Aku pun menjenguk ke tempat baby. Aku tgk hasif diberi bantuan oksigen. Aku apalagi, terus panggil nurse kuat2 nak tahu kenapa. Terperanjat seorang daripada nurse tu melihat aku. Bila aku tanya keadaan hasif pun dia tak mampu menjawab. Terpaksa minta kawan dia jelaskan. Aku hanya diberitahu yang hasif mengalami kekurangan oksigen. Sebab tu perlukan bantuan oksigen. Aku pun x cakap byk. Lepas melihat hasif aku pun masuk ke bilik semula. Anakku langsung tak menangis sepanjang malam. Herannya.... aku.


Esoknya, Dr masuk semasa aku bersama hasif di bilikku. Dia bertanya tentang mata hasif (mata anak2 SD kan agak tertarik & nampak bengkak). Aku cakap anak2 ku sebelum ni semuanya macam tu. Dia pun terus tutup mulut tak cakap apa2.


Balik rumah, aku belek anak. Aku tengok kepala anakku agak leper di bahagian belakang seperti anak2 SD. Aku pun terus bertanya kepada suami. Rupa2nya suamiku dah tahu. Terpana kejap aku waktu tu.. Sedih tak, nangis tak..rasa kosong je. Dalam pada itu, aku juga sgt risau kerana anak tak buang air besar, buang air kecil pun skit je. Pastu lepas 5-10 min minum susu, dia muntah. Muntahnya berwarna hitam dan bertali-tali. Menangis pun tak. senyap je.. Akhirnya, masuk hari keempat, hasif dapat jaundis. Kuning sgt.. Bw ke hospital tempat bersalin, lalu Dr terus buat surat untuk masukkan hasif ke hospital.

Kami ke PPUM. Sepanjang petang sampai malam doktor men'diagnosis' hasif. Akhirnya diberitahu hasif mempunyai masalah dgn usus kecil yg dikenali sbg duodenal atresia dan perlukan pembedahan. Sebelum pembedahan dia perlu distabilkan dahulu kerana badannya sudah 'kering' kerana susu yang diminum tidak dapat diserap ke dalam badan. Dr juga bgtau darah hasif pun 'kering'...

Pukul 1 pagi hasif di bawa ke ICU. Ketika itu bermula lah saat genting dalam hidup hasif..

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS