Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Tuesday, 15 June 2010

Kenangan di PPUM


15/4/2009 Jam 1 pagi hasif dimasukkan ke ICU untuk menstabilkannya sebelum pembedahan. Inilah keadaan hasif masa mula2 dimasukkan ke ICU. Dr mengesahkan hasif mempunyai duodenal atresia, pneumonia dan jaundis untuk dirawat. Untuk pembedahan dilangsungkan jaundis hasif perlu diturunkan sedikit begitu jg dgn pneumonia.

16/4/2009 hasif dipindahkan ke wad paediatrik 3 kerana keadaannya agak stabil tp masih diletak bawah pengawasan yg rapi. Mesin yg mencatatkan jumlah oksigen dalam tubuh hasif asyik berbunyi kerana pneumonianya masih tak ok.


17/4/2009 Hasif dibawa ke bilik pembedahan selepas sembahyang jumaat. Dia dibawa pergi semasa aku sdg berada di bilik air. Tak sempat aku memeluk dan menciumnnya sebelum dia dibius. Sedihnya..
Aku ngan hubby menanti dgn sabar di luar bilik pembedahan. Kata nurse pembedahan tu dalam 2 jam shj. Lepas 2 jam hasif x keluar2. Aku risau bukan kepalang. Selepas 3 jam lebih barula hasif di bawa keluar terus ke ICU. Menurut Dr dalam 10 hari, insyaAllah hasif akan pulih sepenuhnya. Tapi tuhan lebih mengetahui. Hasif terpaksa berada di sana dalam 3 minggu kerana pneumonianya masih tidak pulih. 3 kali dia terpaksa menghadapi extubate & intubate. Setiap kali itulah hati aku menjadi rawan melihat deritanya dia nak bernafas utk meneruskan hidup. :'(


Selepas pembedahan, mcm2 wayar berselirat di badan hasif. Yang paling kuingat tubuh hasif dimasukkan morfin utk mengurangkan kesakitannya. Beberapa kali dimasukkan darah kerana kekurangan darah. Boleh dikatakan selang sehari tubuhnya dicucuk utk membuat line yg baru utk memasukkan ubat2an dan makanan ke tubuhnya kerana keadaan line yg tersumbat ataupun kaki & tangannya membengkak. Akhir sekali, satu line dibuat di kepalanya...so, okla skit pas tu. Takde la hasif asyik dicucuk saja seperti sebelumnya. Awal2nya, hasif hanya dimasukkan air ke dalam bdn utk bantuan makanan & minuman. Akhirnya selepas 7 hari hasif diberi TPN sbg bantuan sepenuhnya kepada tubuh dia kerana dia masih tidak boleh mengambil susu dari aku, even melalui tiub cos luka di bhgn dalam masih belum sembuh. Aku x ingat hari ke berapa tiub makanan tersebut boleh ditarik & dicabut dari perutnya..tp selepas tu aku dah boleh berikan susu melalui salah satu tiub yang disambungkan ke tubuhnya itu. Syukur...


5/5/2009 Hasif dipindahkan ke wad paediatrik 3 smula. Keadaannya dah agak stabil. Mesin2 yg penuh di sekelilingnya dah berkurangan. Kerisauan aku pun dah reda sedikit. Cuma hati tu masih ada perasaan menafikan anakku ini SD.


7/5/2009 Hasif dibenarkan pulang. Aku bertanyakan keputusan ujian kromosom hasif. Akhirnya Dr mengesahkan Hasif sememangnya baby special dgn jenis trisomy 21. Aku redha... Dah puas aku menangis sepanjang Hasif di hospital. Bila mendengar keputusan dari Doktor, air mata aku dah kering agaknya.. Aku tenang sj mendengarnya. Hasif pun dah selamat. Alhamdulillah..

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 komen:

mokhrus said...

moha allah sentiasa melindungi hasif

Azma said...

mekasih mokhrus..dengan doa yg diberikan..