Hai.... jemput baca cerita Yang Terstimewa saya
RSS

Wednesday, 30 June 2010

Aktiviti hasif





Ada ketika time ibu hasif rajin, seharian aktiviti hasif penuh. Kalau time malas menjengah, hasif duk tgk vcd kegemaran atau main sorang2... kesian hasif..

Pagi2 masa abg duk sibuk siap2  nak pergi sekolah, masa tu la hasif bangun. Tunggu abg & sarapan sekali dgn abg. Bila abg & ayah dah pergi sekolah & kerja, hasif  main2 kejap dengan ibu. Kadang2 datang mood rajin ibu, hasif pun start exercise... Pukul 8, kakak buka tv channel playhouse disney. Hasif pun join skali. Hasif suka tengok Dibo the gift dragon je..nnt kakak terus sambung dengan word world & timmy time. Hasif tak join dah masa ni. Hasif duk main2 plak.. Waktu ni juga biasanya ibu akan mandikan hasif... Bestnya dapat main air.. Masa mandi ibu gosok gigi hasif sambil nyanyi2.. lagu 'bangun pagi, gosok gigi....'. Best suara ibuu..:) lagi best bila dengar ibu menjerit sbb hasif gigit jari ibu..hihi..Lepas mandi, kalau pagi tadi tak exercise (ibu malas la tu..:D ), time ni la exercise. Tak lama lepas tu, biasanya hasif akan tidur smula... Kadang2 kalau waktu ni ibu tak mandikan hasif lagi, ibu akan bawak hasif pergi main kat kolam. Hasif suka mandi kolam. Cuma hasif tak suka bila kat kolam pun ibu ajak hasif buat exercise. Asyik exercise je ibu ni.. Bagila hasif main2 pulak... :p

Ni antara excercise yang hasif buat kat rumah dgn ibu

Kalau hari Isnin plak lain sikit jadual hasif. Pagi2 dah mandi siap2 nak pergi Kiwanis. Kiwanis tu tempat hasif jumpa teacher & kawan2. Hasif ada 3 kawan baik. Jun Xian, Seng Qin & Myra. Myra tu girlfren hasif...haha... Tiap2 minggu mesti jumpa diaorg. Tapi sekali seminggu je la..


Ni vcd kegemaran hasif


Ni plak koleksi vcd hasif
                                        
Sambung balik cerita tadi. Hasif tido dalam 1 jam @ lebih skit. Bangun tido masa ni biasanya ibu sibuk masak kat dapur. Abg & kakak nak g sekolah jap lg. So, ibu akan letak hasif depan tv, buka vcd yg paling hasif suka.. Bila abg balik dr sek agama, dia akan main2 dgn hasif. Kakak main dgn hasif selalu sbb pagi2 kakak tak pergi sekolah. Bila semua2 dah siap, hasif akan makan sekali dgn abg & kakak. Masa ni abg & kakak dah nak gi sekolah. Abg sekolah rendah, kakak sekolah tadika aulad. Lepas makan hasif ikut ibu pergi hantar kakak & abg. Besttt..boleh jalan2 naik kereta. Cuma, kadang2 hasif tak tahan sebab panas sangat..

Lepas hantar abg & kakak, hasif ikut ibu pergi tempat lain pulak. Tempat ni, ibu baru je start pergi minggu lepas. Nama tempat tu Alpha One. Ibu kata tempat terapi utk jadi sihat. Lagi penting, ibu cakap free... Ibu kalau benda free memang dia suka.. :D. Ibu kata,kalau hasif selalu pergi sini, nnt hasif susahla sikit dapat penyakit sbb alat tu bantu hasif bina antibodi..

Balik rumah, biasanya hasif dah penat. Minum susu...pas tu main2 sampai tertidurrrr..Masa ni jugak ibu pun mula buka laptop. Bila ibu dah buka laptop, dia akan jadi tak betul... :D. Jadi, baikla hasif tidur je... Kadang2 ibu ambil masa 10-15 minit bercakap2 dengan hasif. Macam2 ibu cakap. Ibu akan cakap dengan mulut buka luas2 dan tunggu hasif ikut macam ibu. Tapi hasif tak pandai lagi.. Hasif nganga je la.. :) Sambil cakap2,ibu akan nyanyi2, tepuk tangan & macam2 aksi lagi ibu buat. Bila la hasif boleh ikut macam ibu ni...?? Kalau hari Jumaat pulak, waktu ni, ibu bawa hasif jalan2 kat PPUM. Sebenarnya bukan jalan2 tp exercise lagiiiii...huhu... Ibu bawa ke pusat pemulihan perubatan kat PPUM tu. Kat situ hasif akan jumpa dengan Uncle Malik & Auntie Zira selang seminggu utk OT dan PT.

Petang, lepas bangun hasif main2 lagi... Bila dekat pukul 5 ibu akan bawa hasif turun utk tunggu kakak balik dari sekolah aulad. Kakak balik naik van. Nnt2 hasif nak naik van jugak balik dari Kiwanis..hihi.. Pastu naik semula. Jarang2 ibu terus bawa hasif & kakak ke taman. Kat taman tu hasif suka sgt naik buai. Rasa macam nak terbang je. Hasif paling takut bila ibu lepaskan hasif kat slide. Ibu memang! Dia buat tak tau je kalau hasif tunjuk hasif takut. Lagi dia akan ajak hasif buat benda2 yg hasif takut tu sampai hasif tak takut dah lepas tu...

Petang yg dah nak malam, kadang2 ibu bawa hasif & kakak keluar naik kereta lagi sbb ibu nak pergi ambil abang dari sekolah. Kadang2 je sbb ada waktu ayah sempat balik ambil abang dulu..

Malam pulak, waktu untuk main2 dengan ayah, abang & kakak. Ibu sibuk kat dapur. Lepas makan, barula ibu main dengan hasif. Kadang2 tak sempat pun main2 dengan ibu...hasif dah ngantuk sangat.. Ibu datang pegang hasif  sekejap terus je hasif tido.. Kadang2 sampai ibu bising2 pun hasif cerah je lagi mata....


belajar floating dgn kak mas

 Itu cerita untuk hari Isnin -Jumaat. Kalau hari Sabtu pulak, aktiviti exercise kat rumah ibu longgarkan. Tapi dia tambah satu lagi..:( Ibu bawak hasif belaja berenang. Sebenarnya belajar  terapung je. Join abg ngan kakak yg belajar berenang. Ibu cakap acik tu bagi free je. Tapi..hasif tak suka. Tiap2 kali belajar mesti hasif nangis. Habis semua blok kat rumah hasif dengar hasif nangis. Ibu pujuk pun hasif tak layan.. Mesti ibu geram kan buu.. :)

Ok, itu je la aktiviti hasif. Selalunya setiap hari benda yg sama berlaku cuma masanya aje yg berubah2 pasal ibu hasif ni buat apa2 ikut suka dia je..:)

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 komen:

jue said...

sabar ye hasif...msti hasif pun pening tgk peel ibu tu kan...asif besar nnt jgn jd cam ibu tau...tp xpe..bila asif dh besar nnt msti asif akn berterima kasih ngn ibu sbb paksa asif wat mcm2 yg asif x suka...asif lyn je ibu tu ye....:0

Hasif said...

hehe..baik auntie..asif bolehhh...